ساختار دانشکده
ژورنال کلاب ها

 

ژورنال کلابهای سال  1394

       نیمه اول سال

       نیمه دوم سال

ژورنال کلاب‌های سال 1395

       نیمه اول سال

       نیمه دوم سال

 

نظرسنجی
کیفیت مطالب سایت دانشکده از نگاه شما:

عالی
خوب
متوسط
ضعیف
بسیار ضعیف

پیوندها
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1388
بازديدکنندگان امروز: 122
کل بازديدکنندگان: 200324
بازديدکنندگان آنلاين: 4
زمان بارگزاري صفحه: 0.7332 ثانيه
پیشینه و اهداف

پیشینه و اهداف راه‌اندازی دانشکده سلامت و دین

از آنجا که سلامتی مقوله­ای چندبعدی است، تحلیل مسائل و مشکلات مربوط به آن نیز باید برپایه بینشی ژرف و متقن از ابعاد وجودی انسان و گستره­ و لایه­های حیات صورت گیرد. وجود مشکلاتی که بر سطوح مختلف نظام سلامت، سایه افکنده است، حاکی از نقص استراتژی­های مورد استفاده برای حفظ و ارتقای سطح سلامت می­باشد. چالش­های موجود درخصوص روش­های نوین درمان ناباروری، ابهامات اخلاقی مربوط به آغاز و پایان حیات اعم از سقط جنین، به­مرگی و ...، مشکلاتی که درخصوص نحوه­ ارتباط پزشک، پرستار و سایر ارائه­کنندگان خدمات سلامت با بیماران به­ویژه بیماران مبتلا به بیماری­های صعب­العلاج به چشم می­خورد، نمونه­هایی گویا از خلأهای موجود در نظام سلامت می­باشند. البته باید توجه نمود که این مشکلات، منحصر به کشورهای در حال توسعه نبوده و در کشورهای توسعه­یافته نیز با وجود امکانات متعدد و تکنولوژی پیشرفته، قابل مشاهده می­باشد. این واقعیت سبب شده تا امروزه دستگاه‌های متولی امر سلامت در کشورهای توسعه­یافته، در حوزه سیاست سلامت، توجه جدی به ابعاد غیر زیستی سلامت مبذول دارند و آموزش‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای سلامت و دین را در دستور کار قرار دهند. (از جمله دانشگاه­های Chicago و Yale)


معارف اسلامی  به­عنوان مهم­ترین منبع معرفتی، شناخت جامع انسان و تفسیر کامل از حیات به شمار می‌رود و در آموزه­های قرآن حکیم و سیره و احادیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام، می­توان به شاخص­های فراوان و معتبری برای سلامتی دست یافت. منابعی همچون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، طب­ النبی(ص)، طب­ امیرالمومنین(ع)، طب ­الصادق(ع)، طب ­الکاظم(ع)، طب ­الرضا(ع)، طب ­الائمه(ع) و ...، گنجینه­های باارزشی از آموزه­های مرتبط با سلامتی می­باشند. همچنین غنای تمدن اسلامی در حوزه سلامت، در جنبه­های مختلف اعم از تأسیس بیمارستان­ها و تألیفات چشمگیر دانشمندان را باید مورد توجه قرار داد. تعدادی از این تألیفات، برای قرن­های متمادی، به­ عنوان منابع آموزشی و درمانی در کشورهای غیر اسلامی مانند اسپانیا، یونان، ایتالیا و جنوب شرق آسیا  نیز مورد استفاده قرار گرفته­اند.


با وقوف و توجه به این تاریخچه غنی، استفاده از منبع لایزال الهی در مبانی و اسلوب، اصول و قواعد، ویژگی‌ها و راهکارهای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت حقیقی از دیدگاه اسلام، نیاز مبرم این حوزه به شناسایی چالش­های مبنایی، محتوایی، روشی و غایتی و طراحی نظامی مطلوب و مشروع و مشروب از این منبع الهی را ضروری می‌نمایاند. شاید با همین نگاه است که این مهم در اسناد بالادستی نظام سلامت کشور نیز  به کرات مورد توجه قرار گرفته است. به­عنوان نمونه، به آخرین تأکیدات و نیازمندی­های نظام سلامت موجود در سیاست‌های کلی «سلامت» ابلاغی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه­ای (دام ظله العالی) در سال 1393 اشاره می­شود:


1. ارائه بهتر خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و کمک به نهادینه‌سازی آن در جامعه با ارتقای نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای، آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه (بند1 از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم  رهبری)؛


2. تحقق رویکرد سلامت همه­جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی، کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید­کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی، تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای، ارتقای شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی، اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانون‌مند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی (بند2)؛


3. ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش­آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روانی(بند3)؛


4. تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی (بند6)؛


5. توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف همگانی ساختن بیمه پایه درمان، پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد، اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه‌های مثبت ارائه­کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت‌های ارتقای سلامت و پیشگیری در مناطق محروم (بند9)؛


6. افزایش آگاهی، مسؤولیت­پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بند11)؛


7. توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدف‌مند، سلامت­محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور (بند13)؛


8. تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه­ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام (بند14).


البته بسیاری دیگر از اسناد بالادستی مرتبط با حوزه سلامت نیز به این امر مهم توجه نموده­اند که برای مثال به موارد زیر اشاره می­شود:


ü        سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی (پیوست یک)؛


ü        بند یک و دو و سه، ردیف2-1، فصل دوم: وضع مطلوب علم و فناوری و اولویت های الف، بند3-2، فصل سوم : اولویت های علم و فناوری کشور سند نقشه جامع علمي كشور (پیوست دو)؛


ü        سند نقشه جامع علمي سلامت (اردیبهشت ماه 1390) (پیوست سه - صفحات 29، 30، 34، 50، 52 و 54)؛


ü        ماده 15 فصل دوم برنامه توسعه (قانون برنامه پنج ساله پنجم جمهوری اسلامی ایران «1394-1390») (پیوست چهار)؛


ü   چشم‌انداز نظام آموزش علوم پزشکی کشور در سند تحول و نوسازي آموزش پزشكي كشور (پیش­نویس سند ملی تحول آموزش علوم پزشکی، ویرایش بیستم، 25/02/1390) (پیوست پنج)؛


ü        مأموریت­های استان قم در صفحه سه سند چشم انداز قم در افق 1404(پیوست شش).


 


اما به­راستی، چرا با تمام این تأکیدات و اهتمام، تا به حال موفقیت چشمگیری در این زمینه حاصل نشده است؟ به­نظر می­رسد بازگشت به متون وحیانی و استفاده از ارشادات حضرات معصومین علیهم السلام در این زمینه، همانطور که قرآن مجید در آیه 16 سوره مائده به آن اشاره می­فرماید، راهگشا باشد.


لازم به ذکر است که محققین دینی نیز تاکنون بیش از 700 آیه از قرآن کریم و روایات متعددی را در حوزه سلامت جستجو، کشف و مطرح نموده­اند که ارکان نظام جامع سلامت اسلام را بیان می­نماید. تنها با تحقیق، تفحص و مطالعات علمی و نگرشی ژرف در این منابع وحیانی و استمداد از واسطه­های فیض الهی درخواهیم یافت که این آموزه­ها با پاسخگویی روزآمد در عرصه­های مختلف سلامت، تأمین­کننده، حافظ و ارتقا­بخش سلامت جامعه بشری می­باشند. که این خود نیازمند سازوکارهای روز آمد و علمی در عصری است که تمامی علوم به سمت ژرف­اندیشی و تخصصی شدن پیش می­روند. لذا با عنایت به تخصصی شدن علوم در عصر حاضر و لزوم کشف، ساماندهی و هدایت جریان­های مرتبط با سلامت در چارچوبی متکی به منبع لایزال الهی و استفاده از ظرفیت­های موجود مجامع علمی مرتبط جهان و کاربردی نمودن آموزه­های مرتبط با سلامتی، تعریف و ایجاد نظامی کارآمد و به­روز در جریان آموزش عالی کشور از ضرورت ویژه­ای برخوردار است. به­منظور نیل به این هدف مقدس و تبیین و تدوین ارکان نظام سلامت اسلام، با استعانت از پروردگار قادر  متعال و استمداد از الطاف حضرت ولی عصر (عج) و عنایت خاصه حضرت معصومه سلام الله علیها و استفاده از کلیه ظرفیت­های داخلی و خارجی اعم از حوزه­های علمیه و دانشگاه­های مرتبط و مراکز علمی بین­المللی همچون جامعه­المصطفی (ص) العالمیه و مؤسسات علوم اسلامی و دفاتر حضرات آیات عظام،  تأسیس "دانشکده سلامت و دین" در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و حوزه علمیه قم - به عنوان قلب عالم تشیع در دست پیگیری می‌باشد.  امید است که این مرکز علمی- دینی با استفاده از نخبگان و فرهیختگان حوزه­های سلامت و دین با مطالعات علمی، تخصصی و میان‌رشته‌ای و روزآمد در متون وحیانی و روایات معصومین علیهم السلام از یک­سو و مطالعات علوم جدید با نگاه معرفت­شناختی در حوزه­های انسان­شناختی، هستی­شناختی، ارزش-شناختی، روش­شناختی و مکتب‌شناختی از سوی دیگر، ان­شاءا... به این مهم دست یافته، جامعه بشری را به سوی زندگی طیبه معهود اسلامی پیش ببرد.


اهداف اصلی


1)     تحقق واقعی وحدت حوزه و دانشگاه در بخش سلامت که با رعایت اصول مطالعات و پژوهش­های میان­رشته­ای و کشف حقایق مرتبط با سلامتی از قرآن و روایات وعلوم موجود در این دانشگاه  دست­یافتنی است.


2)     تدوین و تولید محتواهای مورد نیاز علوم مرتبط با سلامتی از منابع اسلامی که انجام این امر می‌تواند کیفیت رشته­های موجود را ارتقا داده و انجام وظیفه در خصوص عمل به فرامین الهی را در حوزه سلامت تحقق بخشد. بدیهی است که انجام این امر در نهایت به تربیت انسان­هایی حکیم، فرهیخته و نخبه در حوزه سلامت منجر خواهد شد که قادر خواهند بود با استفاده از نگرشی جامع به انسان و جایگاه او در جهان هستی در حفظ و ارتقای سلامتی وی، خدمات قابل توجهی را به جامعه بشری  ارائه نمایند و در صورت خروج از دایره سلامت به­منظور بازگشت وی به فضای سلامتی از راهکارهای مکفی استفاده نمایند.


3)     تدوین نقشه جامع نظام سلامت در اسلام و کشف و مرتفع نمودن نقاط قوت و ضعف آن و اجرای آن در یک شهر مناسب به­صورت آزمایشی (پایلوت) به­منظور کشف نواقص آن در عرصه، تا زمینه علمی و عملی لازم جهت گسترش و انتشار این نظام به صورت فراگیر در قالبی مستدل و علمی فراهم گردد. 


4)  ایجاد ارتباطات بین المللی و انتشار و ترویج علوم اسلامی در حوزه سلامت به اقصی نقاط جهان که خود، امری است که به تبع اهداف فوق قابل تحقق و مهم است و به یاری حضرت باری تعالی مصداقی است بر آنچه که در کلام امام صادق (ع) درمورد شهر قم آمده است: «و منها یفیض العلم الی سائر البلدان»


بحارالانوار، ج60، ص 213، حدیث 23


اهداف فرعی


1)     برقراری ارتباط با مراکز علوم اسلامی به­ویژه حوزه­های علمیه جهت حل چالش­های نظام سلامت از منظر دین مبین اسلام؛


2)     تربیت نیروی انسانی سلامت محور دینی در سطوح ملی و فراملی با استفاده از آموزش‌های حضوری و غیر حضوری؛


3)     توسعه مرزهاي دانش از طريق نهادينه نمودن ارتباط دین و سلامت و تولید علوم اسلامی مرتبط با سلامتی؛


4)     استفاده از امکانات و قابلیت­های موجود در کشور و جهان اسلام؛


5)     کمک به ارتقای سطح فرهنگ و دانش دینی جامعه جهانی در حوزه سلامت؛


6)      گسترش آموزش عالي براي ارائه­ی خدمات بهداشتی و درمانی مبتنی بر تحقیقات میان­رشته­ای سلامت و دین در سطح ملي و فراملی؛


7)     تلاش در جهت تقویت خودباوری و رفع وابستگی­های علمی و فرهنگی کشور و جهان اسلام؛


8)     ایجاد مراکز تحقیقاتی مرتبط؛


9)     پیگیری سیاست­های نظام سلامت کشور و سیاست­های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری.

 

إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ

 

امتیازدهی