برخی از سؤالات متداول (ویژه دانشجویان مجازی)

 

1- چگونه وارد سامانه آموزش مجازی دانشکده شویم؟

کافی است وارد سامانه نوید به نشانی https://muqnavid.vums.ac.ir شوید و شناسه ورود و کلمه رمز خود را در محل‌های تعیین شده وارد کنید.

 2- نحوه انتخاب واحد چگونه است؟

دانشجویان لازم است پیش از شروع هر نیمسال، در زمانی که طبق تقویم آموزشی دانشگاه تعیین شده است، وارد سامانه سما به نشانی sama.muq.ac.ir شده و طبق راهنماهای موجود، اقدام به انتخاب واحد ‌نمایند. شناسه کاربری پیش‌فرض این سامانه، شماره دانشجویی و رمز عبور شماره شناسنامه است که لازم است پس از اولین ورود به سامانه آن را تغییر دهید. بر طبق آیین‌نامه‌های آموزشی، عدم انتخاب واحد در بازه زمانی تعیین شده به منزله انصراف است.

3- مشاهده محتواهای درسی و شرکت در کلاس‌ها چگونه است؟

محتواهای درسی توسط استاد محترم یا مسؤول درس در سامانه نوید بارگذاری می‌شود که پس از ورود به سامانه، در قسمت دروس، قابل مشاهده خواهد بود. حتماً پس از رؤیت و مطالعه محتواها، کلید تایید مطالعه منبع را کلیک نمایید تا در محاسبه زمان فعالیت شما منظور و جزو جلسات حاضری شما محسوب گردد.

چنانچه جلسات درس به صورت کلاس هم‌زمان ارائه شود، از طریق سامانه ویدئوکنفرانس دانشگاه به نشانی vc.muq.ac.ir خواهد بود که لینک هر جلسه به صورت مجزا توسط استاد یا آموزش دانشکده در اختیار فراگیران قرار می‌گیرد.

 4- چگونه از اخبار دروس و تکالیف مطلع شویم؟

با ورود به سامانه نوید، علاوه بر مشاهده محتوا و منابع درسی، از طریق روشن و خاموش شدن چراغ کنار صفحه نشانگر، از وجود رویدادهای جدید مانند تکالیف و نیز اخبار و اطلاعیه هایی که توسط استاد به اشتراک گذاشته شده است، آگاهی یابید. لازم است به صورت مداوم به سامانه مراجعه نمایید. اطلاعیه‌های درس شامل تکالیف و زمان تحویل آن، زمان برگزاری آزمون‌ها و ... می‌باشد.

 5- آیا انجام تکالیف در زمان مقرر ضروری است؟

50 درصد نمره نهایی هر درس منوط به انجام کامل تکلیف در زمان مقرر است.

 6- در صورت فراموشی رمز چه کنیم؟

درصورت عدم ورود موفقیت‌آمیز به سامانه، بلافاصله برای رفع مشکل روی آیکون فراموشی رمز کلیک کنید تا نسبت به بازنشانی خودکار رمز شما توسط سامانه اقدام شود.

 7- نحوه برگزاری آزمون‌ها چگونه است؟

آزمون‌های درس مجازی به صورت مجازی و از طریق سامانه نوید بر طبق برنامه اعلام شده امتحانی برگزار می‌شود. پس از ورود به درس در سامانه نوید، وارد قسمت خودآزمون‌ها شده و پاسخ سؤالات را وارد کنید. در نظر داشته باشید که در برخی از آزمون‌ها امکان برگشت به سؤال قبلی وجود ندارد.

 8- در صورت قطع ارتباط با سامانه در حین آزمون چه کنیم؟

معمولاً اجازه ورود بیش از یک بار به جلسات آزمون داده می‌شود و فراگیر در صورت خروج اضطراری از آزمون، می‌تواند مجدداً وارد شود. بدیهی است ورود مجدد بدون دلیل پذیرفته نخواهد بود. در هر حال، در صورت عدم اتصال به سامانه در بازه زمانی آزمون، حتماً با مسؤول آموزش دانشکده تماس بگیرید.

9- آیا امکان حذف و اضافه دروس وجود دارد؟

حذف و اضافه دروس مانند سایر دانشجویان و با رعایت آیین‌نامه‌های مربوطه به‌ویژه حداقل و حداکثر واحدهای انتخابی در هر نیمسال، امکان‌پذیر است. حذف و اضافه دروس از طریق سامانه سما و با تأیید استاد مشاور تحصیلی شما انجام می‌شود. در صورت لزوم، با مسؤول آموزش دانشکده تماس بگیرید.

 10- از چه زمانی، دانشجویان مجاز به ارائه عنوان پایان‌نامه هستند؟

مطابق آیین‌نامه‌های موجود، از نیمسال دوم تحصیلی می‌توانید عنوان مورد نظر خود را به دانشکده (استاد مشاور تحصیلی، مسؤول آموزش و یا معاونان آموزشی و پژوهشی دانشکده) ارائه نمایید. پس از تصویب عنوان، مراحل بعدی مطابق فرایند تدوین شده پایان‌نامه که در وب سایت دانشکده موجود است، انجام خواهد شد.

 موفق و مؤید باشید.